FRÅN SPILL TILL RESURS

Högen med överblivet textilspill hos Woolpower växte och allt mer ull kördes till förbränning. Det gick helt emot företagets hållbarhetsmål. Men tack vare studenten Kajsa Nilssons innovativa kreativitet omvandlades spillet till en ny produkt.

Kajsa Nilsson är den före detta studenten från Sportstech Research Centre på Mittuniversitetet som gick från idé till handling. Efter ett möte med Pål Dufva från Woolpower på ISPO-mässan i München, väcktes intresset för hur man kan tillverka ett nytt material av överblivet spill från produktionen.

– När jag började undersöka vad man kunde göra av resterna kom jag att tänka på hur man förr i tiden inte hade råd att slänga material. Då fanns det folk som reste runt och samlade textilt spill för sedan att göra filt av det. Och på det sättet så föddes själva idén till filtmaterialet som senare skulle bli till en ullsula, säger Kajsa Nilsson.

Kajsas examensarbete på Woolpower ägnades åt att ta reda på om materialet ens gick att filta. Ett av problemen med filtningstekniken var att det stickade materialet redan hade behandlats för att undvika just att det filtades i tvätt. Då ställde sig Kajsa hemma i köket och började laborera med filtningsmetoder.

– När jag hade testat och sett att det fungerade att filta gjorde jag en superful och mjuk prototyp som en del av mitt avslutande exjobb, skrattar Kajsa.

En hemmatovad sula från kök till riktig produktion

I samråd med Pål Dufva kom de fram till att en sula skulle passa Woolpowers övriga sortiment och nu gällde det att ta testerna från köket till industrin. Efter examensarbetet fick Kajsa en projektanställning på Woolpower för att jobba vidare med produkten.

– Nu började utvecklingsarbetet på riktigt. Vilka möjligheter finns? Vilka håller på med sånt här? Många företag som vi kontaktade hade minimikvantiteter, som var alldeles för stora för oss att hantera på testbasis. Vi skulle behöva samla upp spillmaterial i alldeles för lång tid bara för att se om ullsulan ens kunde bli verklighet, säger Kajsa Nilsson.

Av den första försändelsen med material fick de tillbaka lite olika lösningar på själva filtningen. Det var olika tjocklekar och syntetblandningar för att stadga materialet som de sen fick stansa i och laborera med hemma för att hitta bästa möjliga kvalitét.

– Produkten är inte på något sätt avancerad, men det blir mycket småfix. Och man inser hur mycket arbete som egentligen ligger bakom varje steg i processen med att ta fram något nytt. När man jobbar utifrån ett hållbart perspektiv är kvaliteten på produkten oerhört viktig. Det innebär att allt måste testas noga. Sulorna stoppas in i en maskin som rullar, gnider och slår på materialet. Sedan måste det utvärderas och ändras tills man får ett acceptabelt resultat.

Kajsa Nilsson Foto: Marlene Magnussen
Woolpower och drömmen om 100% hållbarhet

Historien om Woolpowers hållbarhetstänk gör det lättare att förstå varför produkterna ser ut som de gör. Plaggen har samma färg sedan decennier. Ullsulan är mer praktisk än snygg och förpackningen är ett enkelt kuvert för att göra transporten mer miljövänlig. Linus Flodin, VD på Woolpower, tycker att hållbarhet är den viktigaste frågan vad gäller både produktion och konsumtion:

– Vi hade kunnat anställa 40 sömmerskor utomlands istället för en sömmerska i Östersund. Men för oss är hållbarhet ett begrepp som omfattar hela verksamheten från material och produktion till måendet hos de anställda. Frågan om textilt spill är jätteviktig, och också hur produkterna tillverkas utifrån vår vision om hållbarhet. Du som kund ska veta att de som producerar produkten du håller i din hand, har det på ett sätt som du skulle vilja ha det själv, säger Woolpowers VD, Linus Flodin.

Linus Flodin, VD Woolpower Foto: Marlene Magnussen

 

Det har blivit allt större fokus på klädindustrins klimatpåverkan och medvetenheten inom branschen har också ökat. Men det är inte enda anledningen till att Woolpower gjort ett aktivt val att tillverka sina produkter i Sverige:

– Vi gör produkter som håller. Folk hör av sig och berättar att de har haft ett specifikt plagg i över 25 år. Det om något är en succéhistoria, men vi vill ju att den historien ska fortsätta. Då är det också viktigt att vi alla är medvetna konsumenter och att vi är beredda att tänka om.

I detta ligger också vår utmaning för framtiden, avslutar Linus.

Så här har samarbetet med Peak Region sett ut:

Woolpower har på flera sätt samarbetat med Peak Regions och Mittuniversitetets innovationsmiljöer. I utvecklingen av ullsulan finansierades en förstudie av Peak Innovation och Peak Regions inkubator. Sulan tilldelades även Peak Innovation Award på Guldgalan 2014. Peak Innovation medverkade vidare tillsammans med Woolpower i ett forsknings- och utvecklingsprojekt för att lösa flamsäkerhet i underställ av ull där Woolpower också jobbade med materialtester i textillabbet på Sports Tech Research Centre, Mittuniversitetet. Projektet och labbtesterna lade grunden till en order till försvarsmakten värd ca 40 miljoner kronor och 40 nyanställningar.

TEXT: MARLENE MAGNUSSEN
BILD: MARLENE MAGNUSSEN/WOOLPOWER