ÅRETANDLÄKARNA

Ny uppstickare utmanar med miljötänk och design

CISSI OCH ADAM KÖGEL ERMESKOG är tandläkarparet som tagit fram Sveriges första miljömärkta fluorsköljmedel. De hade under många år rekommenderat sina patienter att skölja tänderna med fluor, men ofta mötts av reaktionen att det är ”för starkt” och ”smakar inte bra”. Så de bestämde sig för att ta fram en helt egen produkt. Men det var bara början.

När Cissi och Adam var klara med sina tandläkarutbildningar på Karolinska Institutet -98 flyttade de först till England. Där jobbade de både på privata kliniker och motsvarande den svenska Folktandvården.

I England har de inte satsat på förebyggande tandvård på samma sätt som hemma och vi såg tydligt vikten av att motverka karies genom fluorbehandling. När vi sedan flyttade tillbaka till Sverige tog vi över kliniken i Åre. Då kände vi att det här är vår mission, att förbättra tandhälsan genom förebyggande, ärlig tandvård.

 

Miljömärkning

Paret, som ursprungligen kommer från Stockholm, sökte sig till Åre eftersom man redan hade en stuga här och trivdes bra med den rena luften, naturen och fjället. Några år senare, i mötet med patienterna, började idén om en mildare, miljömärkt fluorskölj ta form. Men det var inte förrän 2016, då de fick kontakt med innovations-coachen Jan Stala, som allt satte fart.

Vi hade regelbunden kontakt och han hjälpte oss att arbeta mer strukturerat med produktutveckling och hur vi skulle tänka kring marknadsföring. Vi hittade Föllinge hälsoprodukter här i Jämtland, där vi kunde blanda fina råvaror, ta prover och göra labbtester. Det är en liten, trevlig fabrik och det är där vi tillverkar vår produkt idag. Att få den miljömärkt har varit en lång process. Men nu är det klart och vi väntar bara på de nya etiketterna.

Namn och konceptutveckling

Genom projektet Innovation Champions och dess nätverk fick de även råd och stöttning av en marknadsföringsbyrå med miljöfokus. Produkten gick till en början under namnet f-rinse. Det visade sig inte fungera så bra. Nu har man landat i namnet Åretandläkarnas milda fluorskölj.

Byrån rådde oss att använda Åre i namnet. Det är ett starkt varumärke i sig och det är dessutom lite trendigt, även utomlands, med Å, Ä och Ö. Så nu kör vi på det och för varje ny produkt byter vi bara ut själva produktordet.

Den första idén har också utvecklats till ett helt koncept runt tandhygien. Idag finns planer på att ta fram en serie miljömärkta produkter i samma segment, med snygga, designade förpackningar. Till exempel tandkräm, en annan antiinflammatorisk munskölj, tandborstar etc.

Vi lägger mycket tid på hudvård och köper gärna flera produkter som kompletterar varandra. Som också är snygga att ställa på hyllan. Här tänker vi att det ska kännas schysst att ta hand om sina tänder på samma sätt och skapa en daglig rutin även för det.


"Med en passion för förebyggande tandvård och genom att lyssna på sina patienter har Cissi och Adam tagit fram en unik produkt som får fler att ta hand om sina tänder på ett bättre sätt. Detta skapar inte bara ett spännande nytt företag med stor potential, utan genom sitt miljötänk minimerar dom kemikalieanvändandet som i längden bidrar till en stor samhällsnytta. Med vårt erbjudande runt expertkompetenser inom bl.a. marknads­föring, försäljning, ICT, internationalisering och i kombination våra kontaktnät för både kunder och kapital, kan vi hjälpa till att accelerera Åre munvårdsprodukter till att snabbare lyckas och nå en marknad."
Jan Stala
Projektledare Peak Region AB

Lansering och sälj

Cissi berättar att planen för att nå ut bredare med sin första produkt är att börja i Åre.

Här finns stor potential med många människor som rör sig i området. Det kan vara allt från att dela ut varuprover till att komma in på hotellen. Andra tänkbara kanaler är grossister för tandläkarmaterial eller via nätet på Apotea.se.

Som tandläkare är det en utmaning att lära sig sälja. Vi är bra på det vi gör och behöver hjälp både med sälj och marknadsföring. Här hoppas vi att projektet kan fortsätta att stöttning kring detta. Vi kommer även att behöva investerare för att snabba upp tillverkning och möta en eventuell efterfrågan, men också vidareutveckla vårt koncept, konstaterar Cissi.

TEXT: HELENA BREDBERG
BILD: GÖSTA FRIES